Thursday, December 29, 2011

Alumni SKUG



dengan paklang n ex cikgu

25hb Disember 2011, Bekas pelajar SKUG telah berkumpul... kalau diikutkan terlalu ramai ex student dati SKUG sbb sekolah ni da di tubuhkan sejak tahun 1930.. uihhhh....lama kan...tp student ari2 ad dlm seratus je..tp batch aku langsung xde..huhu.. sedey...jus pergi memeriahkan majlis,..sbb makk pergi..Im proud from here...:)

Friday, December 23, 2011

My Darling

Muhammad Mikail Wildan
Ni anak sedara aku.dia ada kt lumut skang.. aku rindu die.. bila die nak balik nih..huhu.. 

Pandangan Howard Gardner Mengenai Kecerdasan

Pandangan Howard Gardner Mengenai Kecerdasan

Secara tradisinya, kita akan mendefinasikan seseorang yang bijak sebagai individu yang boleh menyelesaikan masalah, menggunakan logik untuk menjawab soalan-soalan, dan berfikir secara mendalamWalau bagaimanapun, ahli psikologi Howard Gardner mempunyai definisi yang lebih luas mengenai  kepintaran.
Menurut Howard Gardner kecerdasan ialah suatu keupayaan untuk menyelesaikan masalah, atau untuk mencipta produk yang penting dalam masa satu atau lebih tetapan budaya ( frames of mind, 1983 ). Manusia mempunyai sekurang-kurangnya lapan bentuk kepintaran yang berbeza. Beliau menyatakan bahawa keupayaan individu untuk memperoleh dan memajukan pengetahuan mencerminkan keutamaan dan peluang bahawa masyarakat menyampaikan dalam aktiviti budaya.
Dalam rangka kerja ini, kecerdasan dilihat sebagai fleksibel, membina sokongan budaya dan oleh itu ia mencerminkan pandangan konstruktivis sosial. Setiap dari lapan kecerdasan yang disenaraikan, adalah ciri-ciri komponen asas seperti sensitif dengan bunyi, irama dan makna perkataan-perkataan dan kapisiti untuk membezakan memberi maklumbalas yang sesuai bagi perasaan, sikap, motivasi dan keinginan orang lain. Antara kecerdasan yang disenaraikan adalah:

 Kecerdasan visual-linguistik
Kecerdasan visual-linguistik adalah keupayaan untuk menggunakan bahasa, bahasa ibunda anda, dan mungkin juga bahasa-bahasa lain, untuk meluahkan apa yang terlintas di fikiran anda dan memahami orang lain. Penyair benar-benar pakar dalam kecerdasan berbahasa, tetapi mana-mana penulis, pemidato, penceramah, peguam, atau orang yang bahasa adalah penting dalam kemuncak kecerdasan bahasa mereka. Kerjaya bagi kecerdasan visual-linguistik adalah  penulis, wartawan, penyajak dan pelawak.

            Kecerdasan Logik-Matematik
Manusia yang mempunyai kecerdasan logik matematik yang tinggi percaya prisip-prinsip asas beberapa jenis sistem sebab dan akibat, cara seorang ahli sains atau ahli logik melakukan, atau boleh memanipulasi nombor, kuantiti, dan operasi, cara ahli matematik melakukan. Kerjaya bagi logik-matematik adalah jurutera, saintis, ahli ekonomi, akauntan, detektif dan ahli-ahli profesion undang-undang.

            Kecerdasan Visual-ruang
Kecerdasan visual-ruang merujuk kepada keupayaan untuk mewakili dunia ruang dalaman dalam minda anda - cara juruterbang kelasi atau arahan mengemudi dunia ruang yang besar, atau cara seorang pemain catur atau pengukir mewakili dunia ruang yang lebih terbatas. Kecerdasan spatial boleh digunakan dalam seni atau sains. Jika anda seorang kecerdasan visual-ruang dan berorientasikan seni, anda lebih cenderung untuk menjadi pelukis atau pengukir atau arkitek daripada pemuzik atau penulis. Begitu juga, sains tertentu seperti anatomi atau topologi menekankan kecerdasan visual-ruang. Kerja bagi kecerdasan visual-rung adalah arkitek, pengukir, kelasi, jurugambar, dan strategik perancang.

Kecerdasan Kinestetik
Kecerdasan Kinestetik ialah keupayaan untuk menggunakan seluruh badan atau bahagian badan anda tangan, jari-jari anda, lengan-anda untuk menyelesaikan masalah, membuat sesuatu, atau memakai sejenis pengeluaran. Contoh-contoh yang paling jelas adalah orang-orang dalam olahraga atau seni persembahan, khususnya tarian atau bertindak. Contoh kerjaya ialah atlit, penari, pelakon, artis, pembina, dan pakar bedah.                      
                               
Kecerdasan Muzik
Kecerdasan muzik adalah keupayaan untuk berfikir tentang muzik, berkebolehan mendengar corak, mengenali mereka, mengingati mereka dan mungkin memanipulasikan mereka. Orang yang mempunyai kecerdasan muzik  yang kukuh tidak hanya ingat muzik yang mudah- mereka tidak boleh membawa keluar dari minda mereka. Kini, sesetengah orang akan berkata, "Ya, muzik adalah penting, tetapi ia satu bakat, bukan kecerdasan." Dan saya berkata, "baiklah, mari panggilnya bakat," Tetapi, kemudian  kita jangan gunakan perkataan kecerdasan daripada semua perbincangan kebolehan manusia. Kerjaya adalah sebagai pemuzik, komposer, dan jurutera rakaman.

Kecerdasan  Interpersonal
Kecerdasan interpersonal ialah memahami orang lain. Ia merupakan satu kebolehan yang kita semua perlu, tetapi pada kelebihan jika anda seorang guru, doktor, jurujual, atau ahli politik.Sesiapa yang berurusan dengan orang lain akan menjadi mahir dalam bidang interpersonal. Kerjaya: guru, fasilitator, ahli terapi, ahli-ahli politik, pemimpin agama dan juru jual.

Kecerdasan Intrapersonal
Kecerdasan intrapersonal merujuk kepada mempunyai pemahaman diri, untuk mengetahui siapa anda, apa yang anda boleh lakukan, apa yang anda mahu lakukan, bagaimana anda bertindak balas kepada sesuatu, perkara-perkara yang boleh dielakkan, dan perkara yang membuatkan anda tertarik . Kami telah lakarkan untuk orang-orang yang mempunyai kefahaman yang baik kepada diri mereka sendiri kerana orang-orang ini cenderung tidak melakukan kesilapan. Mereka cenderung untuk tahu apa yang mereka boleh lakukan. Mereka cenderung untuk tahu apa yang mereka tidak boleh buat. Dan mereka cenderung untuk tahu di mana untuk pergi jika mereka memerlukan bantuan. Kerjaya dalam intrapersonal adalah ahli-ahli falsafah, dan kaunselor.
                                                                                                                                     
Kecerdasan Naturalis
Kecerdasan naturalis menetapkan keupayaan manusia untuk membezakan antara benda-benda hidup (tumbuhan, haiwan) serta sensitiviti terhadap ciri-ciri lain di dunia semulajadi (awan, konfigurasi batu).Keupayaan ini adalah jelas nilai pada masa lalu evolusi kita sebagai pemburu, pengumpul, dan petani, ia terus menjadi pusat dalam peranan seperti ahli botani atau chef.Saya juga membuat spekulasi bahawa sebahagian besar masyarakat pengguna kita mengeksploitasi kecerdasan naturalis, yang boleh digerakkan dalam diskriminasi di kalangan kereta, sneaker, jenis solek, dan sebagainya. Jenis pengiktirafan pola yang penting dalam sains juga boleh menggunakan kecerdasan naturalis. Kerjaya adalah petani, ahli botani, pemuliharaan, dan ahli biologi.

Thursday, December 22, 2011

Bersyukurlah Anak - Anak Melayu

Aku terpanggil untuk  menulis tentang hal perkara sebab kes yang berlaku pada pelajar UPSI di PWTC tempoh hari, Sungguh Biadap budak tuh.. Tak Bersyukur apa yang ada.. Dia tak pernah ke terfikir tentang perasaan remaja yang seusia dia yang benar-benar nak menempatkan diri di IPTA tp tak dapat. Dia berada di UPSI dan bakal menjadi seorang Guru..Terlalu banyak subsidi kerajaan yang dah die mentedarah tetapi kenapa masih nak menentang..Aku seorang penyokong kerajaan,.. dari atok ayah aku semuanya orang UMNO. aku menjadi ahli UMNO dari usia aku 18 tahun lagi..Keputusan SPM aku takde la secemerlang pelajar lain, tapi kawan-kawan aku yang mendapat keputusan yang lebih rendah dari aku berpeluang melanjutkan pelajaran di universiti... Alhamdulillah, aku diterima masuk ke  Politeknik...aku belajar seperti pelajar lain, aku jugak mendapat result yang agak baik walaupun bukan terbaik. habis je Diploma di Politeknik, aku mencuba nasib nak masuk universiti sekali lain..malang sekali, aku tak berjaya...aku cuba berulang kali.. masih juga gagal. sedangkan rakan-rakan aku yang jauh pointer rendah dari aku pn bejaya melanjutkan pelajaran.. Satu peristiwa yang paling menyedihkan aku bila, aku pergi ke kursus siswazah menganggur selama 2 bulan, setelah hampir tamat kursus berkenaan, aku menghadiri beberapa interview yang telah di aturkan oleh company.. sebelum itu juga aku ada menghadiri interview kerajaan dengan menggunakn spm..Di minggu akhir di dalam kursus, kami sibuk membuat tugasan yang diberikan dan pada masa yang sama aku mendapat tahu keputusan masuk ipt dan keputusan interview aku.. semuanya mendukacitakan.. Hanya Allah yang tahu perasaan aku ketika itu.. bermandikan air mata. tak mampu menahan perasaan kehampaan dan kekecewaan hidup..nasib ada rakan-rakan yang meminjamkan bahu mereka..Pada ketika itu, Tidak pula aku terfikir nak menyalahkan kerajaan kerana tak memberi tempat aku di universiti dan sektor awam.. aku pasrah dan redha, ini semua ketentuanNYA.Aku terfikir mungkin dosa yang aku pernah lakukan lebih berat dari masalah yang DIA bagi.. DIA hanya nak menguji aku...Tetapi ALLAH itu maha kaya, maha pemurah, maha penyayang...aku ditawarkan bekerja di company tempat aku menjalankan kursus sedangkan rakan-rakan yang lain  tak berpeluang untuk bekerja di sebuah company yang sebesar itu.. TERIMA KASIH ALLAH... Pernah juga aku terfikir, aku adalah penyokong UMNO yang tegar, tetapi aku tak diberi keistimewaan tetapi orang yang kuat menentang kerajaan lah yang di beri keutamaan,.. sorry to say, kelantanise... Bagi lah apa pun kepada diorang, takkan pernah mereka menyokong kerajaan.. Sekarang aku bekerja sebagai seorang penjawat awam. walaupun aku bekerja menggunakan SPM, tetapi aku bersyukur sekurangnya aku ada kerja.. Orang yang bersyukur adalah orang tahu berterima kasih sesama insan...Renungan buat semua...

Monday, December 19, 2011

Karaoke Yuk!!!

     
Ye aku sangat tnesion belajar psikologi..jadi aku nak release tension jap dengan karaoke lagu bruno mars... :) nak kasi semangat skit,.. #kuatberangan... hihi

ADELE SOMEONE LIKE YOU



I heard that you're settled down
That you found a girl and you're married now.
I heard that your dreams came true.
Guess she gave you things I didn't give to you.

Old friend, why are you so shy?
Ain't like you to hold back or hide from the light.

I hate to turn up out of the blue uninvited
But I couldn't stay away, I couldn't fight it.
I had hoped you'd see my face and that you'd be reminded
That for me it isn't over.

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead,
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead,"
Yeah.

You know how the time flies
Only yesterday was the time of our lives
We were born and raised
In a summer haze
Bound by the surprise of our glory days

I hate to turn up out of the blue uninvited
But I couldn't stay away, I couldn't fight it.
I had hoped you'd see my face and that you'd be reminded
That for me it isn't over.

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead."

Nothing compares
No worries or cares
Regrets and mistakes
They are memories made.
Who would have known how bittersweet this would taste?

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead."

Never mind, I'll find someone like you
I wish nothing but the best for you too
Don't forget me, I beg
I remember you said,
"Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead,
Sometimes it lasts in love but sometimes it hurts instead."

Layan Ombak Rindu

Dgn abg Long tonton Ombak Rindu (1st Disember2011)

Waktu 1st Disember 2011 sempat join aaronators tgk wayang kt the curve. Banyak halangan masa sblm tgk wayang nih. kereta rosak la.. ujan yang sgt lebat la. tunggu adik yang tak sampai-sampai la..akhirnye puas hati dapat jumpa aaron aziz..terkelu kejap..hihi... die mmg sgt hensem n spoting.. wife die pn... perrrgh... baik gile...bestla die... sgt best... tp aku xde la obses sgt mcm orang lain...saje nak jeles kan orang lain sbenarnye...hihi... jalan cite die bes..layan...... nangisla jugak..biasala aku kan bintang air mata..org ckp skit pn aku da nangis... lol...:)

Minum Petang di FRIDAY ( TGI )

                                    asikrim + american bronies
Semalam kak ela belanja aku n kak list jugak arissa makan  kt Fridays.. Actually scary beb..ada beer kt situ..Tp pekerja nya semua melayu..mcam mane diorang hidangkan arak ek? makanan nye blh la..mcm macam kt makan hotel2 yang lain jugak...aiskrim ni bes jugak..manisnye terasa...kt hujung tuh nasik..diorang kata mcam nasik tak basuh..scary nak rase..hihi.. anyways, thanks my cousin treat me this meals... lot of love...

Ciri – Ciri Perbezaan Cabaran Pembelajaran DalamTalian


Pengenalan
Pembelajaran dalam talian bukanlah perkara baru di negara kita. Kebiasaannya pembelajaran dalam talian ini digunakan oleh golongan yang     sudah bekerja dan menambah nilai dalam pekerjaan. Terdapat pelbagai definisi dan pandangan tentang pembelajaran dalam talian. Di antaranya adalah:
Teaser dan Blienzer (1999) pula berkata, guru dan pelajar berada di kawasan dan masa yang berasingan.
Menurut salmon (2000) perkataan dalam talian mempunyai sejarah dengan telegraf apabila mesej dihantar melalui mesin dan kemudian melalui talian telefon khas. Maksud moden dalam talian merujuk kepada penggunaan komputer yang menghubungkan ke internet melalui talian telefon. 
Apabila pembelajaran dalam talian, internet digunakan. Internet membolehkan kita berkomunikasi secara seorang dengan seorang.Contohnya guru berkomunikasi dengan pelajar melalui email mengenai tugasan. Internet juga membolehkan berkomunikasi secaraseorang dengan ramai. Contohnya   seorang pelajar menghantar soalan untuk dibincangkan dalam kumpulan. Teknologi lain yang mungkin digunakan dalam pembelajaran dalam talian adalah chat (berbual), Instant Messaging (mesej segera), video               conferencing (persidangan video), dan audio conferencing (persidangan audio).
Mengikut pandangan Derek (2003), pembelajaran dalam talian bermaksud penyampaian pembelajaran, latihan atau program pendidikan dengan cara     elektronik.  Pembelajaran dalam talian melibatkan penggunaan computer atau peranti elektronik (contoh: telefon mudah alih) dalam beberapa cara untuk     menyediakan latihan, bahan pendidikan atau pembelajaran. Pembelajaran dalam talian boleh diakses di mana dan bila-bila masa. Ia mengatasi kekangan masa, kehadiran dan perjalanan.
Ini bermakna, pembelajaran dalam talian bermaksud pembelajaran atau    program pendidikan dengan cara elektronik.

1.1         Ciri-ciri perbezaan di antara pembelajaran dalam talian dengan bentuk pembelajaran tradisional
Pembelajaran dalam talian lebih mudah dan cepat jika dibandingkan    pembelajaran secara traditional memerlukan peruntukan masa tertentu.
Pembelajaran dalam talian juga dijalankan pada bila-bila masa dan di mana jua tetapi pembelajaran secara traditional memerlukan peruntukan masa dan tempat yang tertentu.
Oleh itu,  pembelajaran dalam talian lebih menjimatkan jika dibandingkan dengan pembelajaran traditional kerana pelajar tidak memerlukan kos perjalanan  ke tempat pembelajaran.
Oleh kerana pembelajaran dalam talian sangat berbeza dengan pembelajaran traditional, pembelajaran dalam talian mempunyai cabaran yang perlu dihadapi oleh pelajar dan guru.Perkara ini akan dibincangkan dalam bab yang seterusnya.








    2.0   Ciri – Ciri Perbezaan Cabaran Pembelajaran DalamTalian
     2.1  Kelewatan Menjawab Persoalan
   Menurut kajian Petrides (2002), sebahagian daripada peserta berpendapat kelewatan menjawab persoalan di dalam talian berbanding dengan perbincangan di dalam kelas, pelajar boleh mendapatkan terus jawapan yang   diajukan. 
         Dalam kajian Vonderwell (2003), dilaporkan kelemahan kursus dalam talian adalah kelewatan mendapat maklum balas segera dari pengajar. Salah seorang peserta dalam  kajian ini menyatakan bahawa apabila beliau mengajukan soalan melalui e-mel untuk pengajar, ia mungkin mengambil masa, mungkin satu atau beberapa hari sebelum mendapatkan jawapan bagi sesebuah soalan.
Ini menunjukkan pembelajaran dalam talian memerlukan pelajar perlu menunggu pengajar untuk membaca dan memberi maklum balas kepada soalan-soalan yang ditanya. Setiap pelajar dan pengajar tidak berada di tempat dan masa yang sama. Jika seseorang pelajar memerlukan jawapan, beliau terpaksa menunggu. Ini boleh menjadikan pelajar menangguhkan untuk membuat sebarang pembelajaran atau ulangkaji. Emosi pelajar juga akan terganggu      kerana mungkin pada masa itu sahaja beliau mempunyai masa yang terluang. Pelajar yang menggunakan  pembelajaran dalam talian biasanya terdiri daripada pekerja dan masa sengkang adalah terlalu terhad untuk menjalankan pembelajaran dalam talian.
  




  2.2     Tiada Akses Internet
Komponen yang terpenting pembelajaran dalam talian adalah akses internet. Pengajar dan pelajar berada di tempat yang berbeza. Akses internet adalah    penghubung antara pelajar dan pengajar. Cabaran utama pembelajaran dalam talian adalah tiada akses kepada internet. Pelajar memerlukan akses internet adalah untuk bertukar e-mail dengan rakan. Selain itu juga, pelajar boleh berinteraksi di dalam talian untuk perbincangan di forum.  Pelajar juga    memerlukan akses internet untuk mencari maklumat dari seluruh dunia berkenaan dengan tugasan mahupun matapelajaran. Pembelajaran dalam talian memerlukan pelajarmengakses dan mendapatkan maklumat daripada pangkalan data elektronik. selain itu juga, internet juga untuk mengakses maklumat berasaskan teks dan multimedia yang merangkumi bunyi, grafik, video dan sebagainya. Pelajar dan pengajar tidak dapat berhubung jika tiada akses internet dan ini akan menyebabkan pembelajaran   terganggu. Pelajar terpaksa mencari kawasan yang mempunyai akses internet kerana bukan semua pelajar berada di kawasan yang mempunyai akses internet. Ini akan menyukarkan proses pembelajaran dalam talian.
 Ada di sesetengah kawasan yang mempunyai akses internet tetapi mempunyai masalah talian akses yang perlahan. Ini juga satu cabaran bagi pelajaran dalam pembelajaran dalam talian. Pelajar perlu mengambil masa untuk membuka sesuatu. Ia akan melambatkan proses pembelajaran. Dengan kekangan masa yang dihadapi oleh pelajar boleh menyebabkan pelajar stress.

   2.3    Kurang Berinteraksi
            Pembelajaran dalam talian merupakan satu sistem pengajaran secara jarak jauh, ini bermaksud pengajar dan pelajar terpisah atau berada di suatu kawasan berbeza  antara satu sama lain, atau tidak bersemuka antara satu sama lain.      

Pengajar dan pelajar hanya akan berinteraksi dalam talian tetapi belum pasti pada masa yang sama. Oleh itu pengajaran dan pembelajaran tidak berlaku pada masa yang sama iaitu pengajar dan pelajar berada di tempat yang sama atau berdepan antara satu sama lain. Tidak dapat disangkal lagi bahawa semakin jauh jarak yang wujud dalam perhubungan, semakin kompleks dan mencabar peranan pengajar dalam menggunakan segala sumber media komunikasi yang ada untuk menyampaikan maklumat kepada pelajar.
             Perbezaan antara pelajar pembelajaran dalam talian jika dibandingkan     dengan pelajar biasa adalah pelajar dalam pembelajaran dalam talian mempunyai interaksi yang minimum bukan sahaja dengan pensyarah, tetapi juga dengan rakan sekuliah. Berkongsi idea dan pandangan di kalangan rakan sekuliah merupakan   satu kegiatan yang sihat dan berfaedah dalam proses pembelajaran. Bagi sesetengah pelajar mempunyai rakan sepejabat atau kenalan rapat yang sekuliah dengan mereka, maka boleh menubuhkan kumpulan kecil untuk belajar tetapi      masalah kepada mereka yang tidak mempunyai kenalan yang belajar bersama. Ini akan menjadi masalah kepada pelajar kerana tiada interaksi antara rakan sekuliah. Proses pembelajaran dalam suasana "pengasingan" merupakan satu gejala yang tidak sihat (Shireen Haron, April 1995).

2.4       Pengurusan Masa
            Menyambung pengajian di peringkat yang tinggi adalah untuk menimba ilmu pengetahuan, meningkatkan taraf sosial,mendapat kenaikan pangkat, gaji dan sebagainya. Salah satu cabaran pembelajaran dalam talian yang juga pengajian jarak jauh adalah masa kerana mereka bekerja sambil belajar. Ini kerana mereka mempunyai pelbagai komitmen,kebanyakan daripada mereka sudah berkeluarga dan mempunyai pekerjaan tetap. Pelajar perlu membahgikan masa agar memperolehi masa yang berkualiti untuk belajar dengan lebih berkesan. Di samping sibuk dengan pelajaran, kualiti kerja juga perlu dijaga. Pelajar perlu memberi komitmen sepenuhnya semasa melakukan apa yang hendak dilakukan. Sebagai contoh, pelajar perlu menumpukan perhatian sepenuhnya semasa melakukan kerja dan tugasan harian dengan tidak melakukan tugasan dalam pembelajaran semasa waktu bekerja. 
     Pelajar perlu pandai membahagikan masa belajar dan bekerja supaya dapat masa yang berkualiti. Apakah yang dimaksudkan dengan masa yang berkualiti?. Menurut Ab. Rasid Mat Zin, masa yang berkualiti bermakna menggunakan masa yang ada sebaik mungkin untuk mentelaah atau melaksanakan kegiatan pendidikan dengan berkesan. Masa tersebut mungkin memakan masa tiga atau empat jam    sehari. Jadi, masa bersama keluarga dan aktiviti lain sudah berkurangan.
            Walaubagaimanapun, persoalan yang penting ialah apakah seseorang pelajar itu dapat belajar dan menguruskan masa dengan berkesan?. Pelajar mungkin mempunyai masa tiga jam sehari untuk belajar tetapi tidak mampu menguruskan masa tersebut dengan sebaik mungkin. Waktu belajar diganggu dengan perbualan, melayan karenah anak-anak, pasangan dan sebagainya. Maka di sini masa selama tiga jam tadi tidak digunakan dengan sebaiknya.

2.5       Kewangan
            Bekerja sambil belajar bukanlah suatu perkara yang mudah untuk dilaksanakan. Memerlukan pengorbanan yang tinggi dari segi pengurusan kewangan kerana jika tidak diuruskan dengan betul akan mengundang permasalahan yang lain pula. Belajar dalam talian memerlukan kos yang tinggi. Kewangan merupakan antara cabaran terhebat yang perlu di hadapi oleh pelajar pembelajaran dalam talian. Pelajar perlu pandai menguruskan kewangan untuk diri sendiri, keluarga dan pembelajaran.  Jika masalah kewangan tidak diuruskan dengan baik, ia akan mengundang permasalahan yang lain. Sebagai contoh pelajar akan mendapat stress apabila memikirkan tentang masalah kewangan. Pelajar tidak dapat menumpukan kepada pembelajaran sepenuhnya.
            Pada kebiasaan pembelajaran dalam talian memerlukan kos antara RM1000 hingga Rm4000 untuk satu semester. Kos ini boleh menjadi bebanan kepada mereka kerana gaji yang diperolehi bukan sahaja digunakan untuk belajar malah   untuk keperluan lain seperti untuk keluarga, melunaskan hutang rumah dan kereta,

keperluan harian dan sebagainya. Namun begitu hasrat untuk mendapat kejayaan, kemahiran serta pengetahuan tidak menghalang mereka untuk terus belajar demi masa depan yang cemerlang. Permasalahan yang lebih besar lagi jika tidak mempunyai simpanan atau insurans untuk menampung keperluan semasa  sekiranya berlaku kecemasan dan terpaksa membuat pengeluaran tunai dari kad kredit untuk membayar hutang kad kredit lain atau menapung perbelanjaan harian.

 3.0    Cadangan Dalam Mengatasi Ciri – Ciri Cabaran Pembelajaran Dalam                       Talian.
            Setiap permasalahan pasti ada jalan penyelesaiannya. Kejayaan tidak akan datang dengan mudah jika tanpa usaha. Pelajar perlu mencari jalan penyelesaian agar tidak menambahkan permasalahan yang lain pula.
     3.1  Mengatasi Masalah Kelewatan Menjawab Soalan
            Pelajar dan pengajar perlu mewujudkan suatu kumpulan pembelajaran dalam talian. Pelajar boleh berjanji dengan rakan yang lain, masa yang sesuai untuk       berada dalam talian pada masa yang sama. Ini akan memudahkan pelajar          menanyakan soalan dan pada masa yang sama pengajar boleh menjawab segala permasalahan. Rakan – rakan di talian juga boleh memberikan pendapat dan idea masing–masing.
            Sebagai contoh, satu group diwujudkan bagi pelajar yang mengambil        pengajian yang sama. Ia boleh disertai oleh pelajar yang berlainan semester juga kerana lebih banyak idea dan pendapat yang dapat dikeluarkan.  Tidak semua      pelajar mempunyai pendapat yang sama. Oleh itu, segala persoalan dapat di jawab dan dibincangkan bersama. Akhirnya akan menjawab setiap persoalan yang        diajukan. Pengajar boleh memberi jawapan yang tepat kepada pelajar pada masa yang sama. 
            Oleh itu, pelajar tidak perlu menunggu lama untuk mendapatkan jawapan   bagi satu-satu soalan dan permasalahan. Emosi pelajar tidak akan terganggu dan menjadikan pembelajaran dalam talian lebih menyenangkan dan cepat. Ini kerana, pelajar boleh lebih fokus bila membaca jawapan dan pendapat yang lain daripada mendengarinya sahaja.

     3.2  Mengatasi Masalah Tiada Akses Internet
            Pembelajaran dalam talian memerlukan akses internet. Ia merupakan satu kelengkapan yang perlu ada oleh setiap pelajar dalam talian.  Jika pelajar berada di kawasan yang tiada akses internet, pelajar terpaksa mencari kawasan yang terdapat akses internet. Tiada cara mengatasi yang khusus dalam permasalahan ini kerana pada masa kini kebanyakan kawasan telah mempunyai akses internet Cuma ada beberapa tempat dan tidak dapat dielakkan.
            Belajar memerlukan pengorbanan. Pelajar perlulah mencari jalan penyelesaian iaitu pergi ke kawasan yang mempunyai akses internet untuk mendapatkan akses.  Ini juga berkait dengan pengurusan masa kerana pelajar perlu membahagikan masa untuk pergi ke kawasan yang mempunyai  akses internet. Selain itu, pelajar boleh membuat rayuan daripada pihak berkuasa supaya menyediakan akses internet di kawasan berkenaan.

     3.3  Mengatasi Masalah  Kurang Berinteraksi
            Berinteraksi secara lisan adalah interaksi yang terbaik. Bagi pembelajaran dalam talian, kebanyakannya berinteraksi secara tulisan.  Ini boleh di atasi dengan berinteraksi dengan chat (berbual), Instant Messaging (mesej segera), video conferencing (persidangan video), dan audio conferencing (persidangan audio). Sebagai contoh sidang video dan perbincangan dalam talian misalnya berperanan sebagai bilik darjah secara maya .Seperti cara mengatasi kelewatan menjawab   soalan, bagi mengatasi masalah kurang berinteraksi pelajar perlu membentuk    kumpulan pembelajaran dalam talian. Dari itu, pelajar dapat berinteraksi antara satu sama lain dan pelajar tidak akan terasa disisihkan kerana tidak dapat berinteraksi dengan rakan-rakan dalam talian juga tenaga pengajar. 
            Terdapat banyak cara boleh berinteraksi dalam talian. Sebagai contoh, skype, dan yahoo messanger, adalah salah satu daripada persidangan video yang terdapat di talian secara percuma. Pelajar boleh menggunakan sebaik mungkin    kecanggihan sistem yang sedia ada. Pelajar boleh berinteraksi bila–bila masa dan dimana sahaja.
            Oleh itu, pelajar sewajibnya melengkapkan diri dengan kemahiran         menggunakan teknologi moden bagi memastikan diri tidak terasing dan ketinggalan dalam teknologi dan sumber maklumat.

     3.4  Mengatasi Pengurusan Masa
            Bagi menangani pengurusan masa pelajar perlu mempunyai jadual kerja.  Penyusunan jadual kerja yang baik sangat penting kerana ia menunjukkan           keberhasilan sesorang menguruskan masa dengan baik dan berkualiti. Jika di lihat dari sudut yang positif,belajar dalam talian merupakan satu kelebihan kepada       pelajar. Ini kerana pelajar mempunyai waktu kemudahan yang sungguh flexsibal jika dibandingkan dengan belajar sepenuh masa. Hanya dengan kebijaksanaan pelajar dalam mengatur mengurus dan menggunakan masa dengan lebih cekap dan       efisyen.
            Pengisian dalam jadual perlulah bijak bagi membolehkan pelajar mengatur masa untuk belajar dengan membahagikan masa untuk keluarga, kerja dan tugas yang lain. Sokongan dan dorongan ahli keluarga amat penting supaya pelajar dapat menetapkan masa untuk belajar dengan kerelaan ahli keluarga. Masa harus di kawal untuk memastikan penggunaan masa yang berkualiti untuk keluarga digunakan dengan sebaiknya. Keluarga adalah sumber inspirasi terbaik bagi seseorang pelajar. Jika kurang mendapat motivasi dari ahli keluarga, pelajar akan merasakan bebanan belajar dalam talian. 
            Antara perkara yang boleh dilakukan adalah merancang masa dengan baik, menyenaraikan segala tugas-tugas lebih penting kepada yang kurang penting,membahagikan masa bekerja dengan waktu lekang, masa temu janji dan masa untuk belajar agar segala aktiviti berjalan dengan lancar dan sistematik dan masalah pengurusan masa dapat di atasi. Pelajar dapat meluangkan masa dengan ahli keluarga dan pada masa yang sama menjadi pelajar dan juga pekerja yang baik. Apabila masalah pengurusan masa dapat diatasi, ia akan menyebabkan pelajar tidak berasa terbeban dengan tugasan dan aktiviti seharian.  Pembelajaran dapat diteruskan. Hubungan dengan keluarga juga diteruskan dengan baik tanpa sebarang masalah.

3.5       Mengatasi Masalah Kewangan
      Mengatasi masalah kewangan adalah sangat penting kerana kewangan adalah motivasi yang terpenting pelajar. Jika wujudnya masala kewangan, ia akan berkait dengan masalah-masalah yang lain. Pada kebiasaannya pelajar yang menyambung pelajaran dalam talian ini adalah pegawai peringkat rendah dan kumpulan sokongan. Alasan untuk menyambung pengajian adalah untuk menambah nilai dalam kehidupan agar mendapat kehidupan yang lebih selesa kelak.
            Ini bermakna pendapatan semasa pelajar adalah rendah,ditambah lagi dengan bebanan tanggungjawab yang banyak.Di sini peranan kerajaan amat penting dalam menyediakan sumber kewangan kepada pelajar agar mendapat belajar dengan tenang dan selesa tanpa mempunyai masalah kewangan. Sumber kewangan yang dimaksudkan ialah yang berbentuk biasiswa atau pinjaman dengan faedah yang rendah. Bagi pekerja sektor swasta pula, majikan juga perlu menyediakan sumber kewangan dalam bentuk pinjaman dari syarikat dan sebagainya untuk menggalakkan pekerja meningkatkan taraf pendidikan. Disamping itu dapat meningkatkan motivasi kepada pekerjanya untuk terus belajar dan akhirnya dapat meningkat prestasi kerja mereka ke tahap yang lebih baik dan cemerlang.
            Pelajar juga perlu bijak mengatur dan menguruskan wang dengan baik. keperluan dibahagikan dari yang penting kepada yang kurang penting. Misalnya, wang ansuran kenderaan dan rumah perlu diperjelaskan dahulu sebelum menggunakan wang untuk keperluan yang kurang penting. Semasa belajar, banyak perkara yang perlu dikorbankan misalnya hobi. Hobi terpaksa dilupakan seketika demi pengurusan yang baik supaya masalah kewangan tidak akan timbul dan akan mendatangkan masalah yang lain pula.

4.0       Kesimpulan
            Setiap perkara yang kita lakukan pasti ada cabaran dan dugaan. Kita perlu bijak menangani cabaran-cabaran tersebut agar kita tidak lari dari tujuan asal.     Begitu juga dengan pembelajaran dalam talian mempunyai pelbagai cabaran dan halangan. Cabaran dan halangan juga dapat memotivasikan pelajar agar berusaha menanganinya tanpa selesa dengan kemudahan yang sedia ada.
      Masalah kelewatan menjawab soalan, tiada akses internet, pengurusan masa, kurang interaksi dengan rakan dan pengajar dan masalah kewangan wang boleh diatasi dengan kerjasama dari pelbagai pihak. Sehubungan dengan itu, soal ‘Pembelajaran Dalam Talian’ mempunyai baik dan buruknya dari pelbagai segi. Cara seseorang mengatasinya itu yang paling penting dalam hal ini. Pelajar juga perlu bertanggungjawab dengan tanggungjawab sendiri agar semua yang dirancanakan berjalan dengan baik dan dapat menjadi seorang pelajar yang cemerlang, pekerja yang baik dan ahli keluarga yang bertanggungjawab.
            Anggaplah cabaran dan rintangan adalah satu motivasi untuk lebih berjaya dan tidak mengalah separuh jalan kerana semua permasalahan pasti ada jalan penyelesaiannya. Ia terpulang kepada kita bagaimana kita menguruskannya dengan baik ataupun tidak.

(2546 patah perkataan)

Sunday, December 18, 2011

adele : someone like you

Aku suka sangat lagu nih.. memang ada kaitan dengan aku sebenarnye tapi aku xtujukan lagu ni buat jantan tuh.. tp saje suka-suka nak dengar...enjoy it...lol 

Salam Permulaan

Sebenarnya aku da lama terjebak dengan blgging ni tp rasa mcm blog lama aku boring skit..so aku create new one untuk aku boleh luahkan segalanya...aku seorang kakitangan awam yang sedang sambung degree..banyak cabaran hidup aku ni.. tak pernah apa yang aku impikan aku dapat dengan mudah macam orang lain.. kebayakan aku kena usaha sendiri.. dengan bertemankan air mata dan susah payah..Alhamdulillah Allah makbulkan permintaan aku..Tapi aku bersyukur di kurniakan sebegitu, sbb aku tidak lupe pada NYA... Cita-cita aku tinggi walaupun aku tak tinggi.. Aku memang suka menulis tapi bila nak menulis, idea semua lari.. Lappy aku rosak..skang aku pakai orang punya lappy..kesian aku kan.. Puas pikir nk gali mana duit nak beli lappy..memangla lappy skang da murah, tp aku tak de duit..uwaaa.... Aku suka balik kampung.. Tiap-tiap minggu aku balik kampung... Aku ada minat kt seseorang, tp aku tao die xsuka kat aku... aku cuma berdoa die cepat kawin, so, aku boleh lupakan die nanti...ye, aku mmg xlayak untuk die tp aku xtao macam mane aku boleh terjebak jatuh cinta kt die...Mungkn tak lama kot perasaan ni... hopes so...Cukup la ini untuk permulaan.. Salam.....