1.0 PENGENALAN
Dalam
Malaysia menuju ke negara maju,
pendidikan merupakan suatu
perkara yang penting bagi mencapai aspirasi negara. Ini kerana
perkembangan negara juga diukur dari perkembangan pendidikan. Secara tidak
langsung pendidik adalah individu yang bertanggungjawab atas perkembangan
negara menjadi maju. Guru-guru perlu diberi galakan supaya mereka terus
bersemangat menjalankan tanggungjawab mereka sebagai pendidik. Seperti
kakitangan kerajaan yang lain guru-guru juga mempunyai kenaikan pangkat dan akan
diuji dengan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) untuk menilai prestasi mereka.
Menurut Modul Penilaian Tahap Kecekapan yang di keluarkan oleh Jabatan
Perkhidmatan Awam Malaysia menyatakan bahawa PTK diperkenalkan bagi memupuk
pembangunan diri, meningkatkan budaya organisasi pembelajaran dan menyediakan
pegawai perkhidmatan awam dalam perlaksanaan pengurusan sumber manusia yang
berasaskan kompetensi. Ia merupakan salah satu cara untuk menguji kemampuan
pegawai perkhidmatan awam dapat menjalankan tugas yang diamanahkan dengan
sempurna. Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) ini mula diperkenalkan pada 1
November 2002 berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 2002. Menurut
Pekeliling Perkhidmatan ini, PTK adalah satu kaedah untuk menentukan pergerakan
gaji tahunan dan kemajuan anggota perkhidmatan awam.
Rasionalnya
penilaian ini dijalankan adalah kerajaan mahukan kakitangan awam berupaya
menghadapi cabaran globalisasi, meningkatkan daya saing negara, menambahkan
penyampaian perkhidmatan. Selaras dengan saranan kerajaan tersebut pegawai
perkhidmatan awam perlu mengubah sikap dan cara bekerja melalui Sistem Saraan
Malaysia kerana sistem ini memberi penekanan terhadap penguasaan perkhidmatan
dan peningkatan kemahiran. Objektif Penilaian Tahap Kecekapan adalah membudayakan
kecemerlangan perkhidmatan awam, memenuhi salah satu syarat untuk anjakan gaji
dan kenaikan pangkat, memantapkan organisasi pembelajaran dan menggalakkan
pembangunan diri dan memantapkan ciri-ciri peribadi. Selain itu, objektif PTK
juga adalah untuk menggalakkan penggunaan pengetahuan, kemahiran, kreativiti
dan inovatif. Oleh itu, hasrat
ini akan tercapai dengan membudayakan kecemerlangan yang berteraskan kepada
pembelajaran berterusan sebagaimana yang diperlukan di bawah Sistem Saraan
Malaysia
2.0 METHODOLOGI
Melalui
laporan yang disediakan ini, satu temu ramah telah dijalankan ke atas dua orang
guru penolong kanan di sebuah sekolah. Temu ramah yang dijalankan adalah
mengenai kenaikan pangkat guru dan bagaimanakah sistem Penilaian Tahap
Kecekapan (PTK) yang sebelum ini dijalankan untuk tujuan ini. Temu ramah ini
juga berkenaan dengan kekuatan dan kelemahan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK)
kerana setiap sistem yang dijalankan pasti ada kekuatan dan kelemahannya.
Melalui temu ramah ini, segala aspek kekuatan dan kelemahan di kaji. Selain
itu, dalam temu ramah yang dijalankan juga akan dibincangkan, mengenai sistem
taksiran baru dan mendapatkan pandangan daripada guru yang di temu ramah
terhadap sistem penilaian yang baru ini. Pemilihan guru penolong kanan ini
adalah kerana beliau telah berpengalaman lebih 20 tahun menjadi pendidik dan
beliau juga pernah lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) sekali sebelum sistem
ini ditukarkan kepada yang baru. Nama guru dan nama sekolah tempat guru
berkenaan bertugas adalah dirahsiakan untuk tujuan keselamatan kerana ia
melibatkan kritikan kepada sistem Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) ini.
Selain
dari temu ramah yang dijalankan ke atas dua orang penolong kanan, saya juga
merujuk kepada Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 2002 sebagai sumber rujukan
mengenai Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang telah dilaksanakan sebelum ini.
Saya juga diberi kebenaran melihat fail Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) sekolah
dan guru-guru yang pernah mendapat kenaikan pangkat. Selain dari itu, laman se sawang
Jabatan Perkhidmatan Awam juga di rujuk. Ini bagi mendapatkan maklumat yang
tepat mengenai sistem yang dijalankan ini kerana ia melibatkan semua penjawat awam umumnya dan pendidik
secara khasnya. Segala hasil temu ramah dan kajian ini di dalam laporan di
bawah.
3.0 PROSES
PENILAIAN TAHAP KECEKAPAN GURU-GURU DI SEKOLAH
Perkara
pertama dalam proses penilaian tahap kecekapan bagi guru-guru adalah perlu ada
persediaan bagi menghadapi penilaian. Para guru perlu memahami matlamat
penilaian ini diadakan. Konsep Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) adalah
menekankan kepada guru-guru untuk lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) untuk
kenaikan pangkat di dalam Sistem Saraan Malaysia (SSM). Antara objektif Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) pula adalah
untuk membudayakan kecemerlangan perkhidmatan awam, memenuhi salah satu syarat
untuk anjakan gaji dan kenaikan pangkat, melaksanakan pengurusan sumber manusia
berasaskan kompetensi dan memantapkan organisasi pembelajaran. Dalam membuat
persediaan juga, guru-guru perlu mengetahui sukatan peperiksaan dan sukatan
kurikulum yang baru. Sukatan peperiksaan adalah aras kesukaran dan bentuk
peperiksaan esei, aneka pilihan dan sebagainya dan kurikulum adalah aras
kesukaran, kandungan dan pendekatan peperiksaan dan metodologi penilaian.
Dalam
Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) beberapa perkara diukur iaitu melalui
peperiksaan, kursus dan amali, pemerhatian, temu duga mengikut kumpulan
perkhidmatan dan tahap kecekapan yang ingin diukur. Kaedah-kaedah pengukuran
Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) adalah berdasarkan kompetensi. Kompetensi
bererti gabungan segala aspek pengetahuan, kemahiran dan ciri-ciri peribadi
yang perlu bagi sesuatu jawatan. Kompetensi boleh diukur melalui dua jenis
iaitu Kompetensi Umum dan Kompetensi Khusus. Kompetensi Umum merupakan
penilaian dalam bentuk kemahiran dan ciri-ciri peribadi yang perlu di milik
oleh setiap pegawai tanpa mengira gred jawatan dan organisasi pegawai
berkenaan. Kompetensi Khusus pula merupakan penilaian berdasarkan pengetahuan,
kemahiran dan ciri-ciri peribadi khusus yang diperlukan bagi melaksanakan
bidang tugas sesuatu jawatan. Contoh bagi kompetensi umun adalah dari segi
komponen kompetensi pengetahuan, melalui pengajaran dan pembelajaran adalah
apakan strategi umum dan ia terkandung dalam perintah am. Contoh bagi
kompetensi umum pula adalah dari segi pengetahuan tentang akuan . Akaun adalah
dalam pentadbiran dan penyelenggaraan.
Kemudian,
guru-guru perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan dan kemahiran diri sebelum
menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Bagi membuat persediaan diri,
guru-guru perlu membuat pembacaan, mengulang kaji secara berulang kali,
memastikan guru mengetahui jadual peperiksaan yang ditetapkan dan kekerapan dan
tempoh kursus bagi Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Kemudian guru-guru perlu
membuat permohonan untuk menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bagi sesi
yang di buka. Guru-guru perlu membuat permohonan untuk menduduki peperiksaan
Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dan menghadiri kursus yang telah ditetapkan.
Proses terakhir adalah guru menghadiri peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan
(PTK) dan menghadiri Kursus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Oleh itu,
kesimpulan nya guru -guru perlu membuat persediaan menghadapi peperiksaan,
mengetahui sukatan peperiksaan dan kursus kurikulum dan akhirnya membuat
persediaan diri sebelum menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).
4.0 KELEBIHAN
DAN KELEMAHAN PENILAIAN TAHAP KECEKAPAN
(PTK)
Setiap
sistem yang dilaksanakan pasti ada kelebihan dan kelemahannya. Kelebihan
Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) adalah guru-guru akan dapat mengikuti
perkembangan dalam dunia pendidikan di Malaysia. Bagi menduduki peperiksaan
Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) guru-guru harus mengulang kaji dan membaca
berkaitan dengan dunia pendidikan dan ini secara tidak langsung membuatkan guru-guru
sentiasa segar dengan perkembangan terbaru. Selain itu, kelebihan Penilaian
Tahap Kecekapan (PTK) adalah ganjaran bagi guru-guru yang lulus Penilaian Tahap
Kecekapan (PTK). Mereka akan dapat kenaikan gaji dan boleh dipertimbangkan
untuk kenaikan pangkat. Ini adalah kelebihan yang menjadi motivasi untuk para
guru menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Kelemahan Penilaian Tahap
Kecekapan (PTK) adalah ia agak membebankan guru-guru yang senior yang telah
meningkat umur untuk menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Ini kerana
guru-guru yang telah senior ini sukar untuk membuat ulang kaji pelajaran.
Selain itu, terdapat quota dalam Penilaian Tahap Kecekapan (PTK).
Setiap
kali Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dijalankan terdapat quota dalam pemilihan
bilangan yang layak mendapatkannya. Ini disifatkan kurang adil bagi guru-guru
yang bertungkus lumus untuk menghadapi Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) tetapi
keputusan tidak setimpal dengan usaha mereka. Selain itu, bagi guru-guru yang
tidak lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) sebanyak tiga kali tidak boleh
ambil Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dalam tempoh setahun. Beliau akan
dibekukan dari mengambil Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Ini merupakan syarat
yang agak ketat yang perlu dilalui oleh guru-guru kerana beliau tidak
berkelayakan naik pangkat dan gaji dalam masa setahun berkenaan. Selain itu,
bagi yang sudah lulus tidak lagi boleh menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK)
bagi tahun berikutnya. Ini kerana guru-guru sudah mengetahui bahawa beliau
tidak akan dapat Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) pada tahun berikutnya
disebabkan terdapat quota. Oleh itu, kita ketahui bahawa Penilaian Tahap
Kecekapan (PTK) terdapat kelebihan dan kelemahannya dan Jabatan Perkhidmatan
Awam Malaysia telah mengumumkan penilaian yang baru menggantikan Penilaian
Tahap Kecekapan (PTK). Ia akan dibincangkan di perenggan di bawah.
5.0 SISTEM
BARU UNTUK PENILAIAN KENAIKAN PANGKAT GURU
Menurut
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2011, memaklumkan bahawa Program
Bersepadu Potensi dan Kompetensi (PROSPEK) selaras dengan keputusan kerajaan
memperkenalkan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA). PROSPEK merupakan suatu kaedah baru Penilaian Kompetensi anggota
Sektor Awam bagi menggantikan PTK yang telah dimansuhkan pada 1.1.2011. Objektif PROSPEK adalah untuk mengenal pasti
potensi pegawai, membangunkan kompetensi dan potensi pegawai di sesuatu grad
jawatan, meningkatkan pembangunan diri dan peluang kemajuan kerjaya pegawai dan
melahirkan pegawai berprestasi tinggi. Dalam PROSPEK terdiri daripada Penilaian Kompetensi
dan Potensi (PKP) dan Pembangunan Kompetensi dan Potensi (BKP). Bagi Penilaian
Kompetensi dan Potensi (PKP) pegawai akan dinilai menggunakan Borang PKP oleh
Panel Penilaian. Kemudian mendapat ranking pencapaian PKP iaitu pemilihan
adalah tertakluk kepada jumlah kekosongan jawatan. Jika tidak melepasi tahap
ini, guru akan melalui proses tapisan semula dan bagi yang lulus akan mendapat
ranking calon. Kemudian guru akan menduduki Pembangunan Kompetensi dan Potensi
(BKP). Jika lulus beliau akan mendapat keputusan berpotensi tinggi atau
berpotensi dan jika tidak mencapai tahap potensi yang ditetapkan akan dikenakan
tapisan sekali lagi.
Syarat-syarat
perlaksanaan prospek adalah calon perlu disahkan di dalam perkhidmatan terlebih
dahulu dan melepasi tapisan awal. Perbezaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK)
dengan PROSPEK adalah guru tidak boleh menduduki Penilaian Tahap Kecekapan
(PTK) dalam masa setahun jika tidak lulus tiga kali tetapi bagi PROSPEK guru
yang tidak berjaya mengikuti PROSPEK perlu secara
berterusan mengambil inisiatif dan berusaha untuk mempertingkatkan prestasi dan
kompetensinya bagi
membolehkan pegawai mengikuti PROSPEK yang berikutnya. Bagi Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) penetapan
penilaian pencapaian adalah P1,P2dan P3 dan PROSPEK pula adalah Berpotensi
Tinggi, Berpotensi atau tidak mencapai potensi untuk ke gred lebih tinggi. Selain
itu, PROSPEK akan menilai tahap kompetensi guru dan melihat tahap
keupayaan kerja bagi tujuan kenaikan pangkat berbanding hanya bergantung kepada
keputusan peperiksaan PTK sebelum ini. Oleh itu, diketahui bahawa terdapat
banyak perbezaan antara PROSPEK yang baru diperkenalkan dengan PTK yang telah
diperkenalkan sebelum ini.
6.0 PANDANGAN
GURU MENGENAI PENILAIAN YANG BARU
Menurut
temu ramah yang telah dijalankan, responden memberi reaksi positif terhadap
PROSPEK. Menurut beliau jika yang sebelum ini, kenaikan perlu berdasarkan
kepada kelulusan PTK tetapi individu yang dinaikkan pangkat tidak mempunyai
potensi berbanding dengan PROSPEK semua penjawat awam berpeluang untuk mendapat
kenaikan pangkat jika mempunyai kompetensi dan potensi diri. PROSPEK juga tidak
dinilai berasaskan peperiksaan lagi sebaliknya tetapi akan ditentukan oleh
panel penilaian yang berwibawa. PROSPEK ini dikatakan sebagai berwibawa kerana
prinsipnya secara berterusan kerana setiap pegawai perlu menjalani latihan.
Menurut beliau lagi, PROSPEK boleh menjadikan pegawai lebih cekap dan
berprestasi tinggi. Penilaian melalui data penilaian yang di kumpul dan di
simpan dan jika ada kekosongan, guru boleh dinaikkan pangkah tanpa perlu
menunggu menduduki peperiksaan awam.
Selain
itu, kelebihan PROSPEK adalah bagi mereka yang mempunyai potensi tetapi tidak
mempunyai kompetensi juga berpeluang untuk di naikkan pangkat. Ini kerana ada
sesetengah guru yang bagus dalam pengajaran tetapi kurang minat untuk menulis
buku rancangan pengajaran. Jika sebelum ini beliau mendapat prestasi yang
rendah kerana kurang kompetensi tetapi boleh dinaikkan pangkat juga dengan
potensi yang beliau ada. Akhirnya responden berpendapat bahawa penilaian di
buat oleh panel yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam bidang tugas
pegawai yang akan di nilai. Oleh itu tidak akan terjadi markah kesian atau
markah berat sebelah yang kebiasaan mengikut individu yang rapat dengan ketua
jabatan mendapat markah yang tinggi. Cadangan yang dibuat adalah penilaian juga
perlu berdasarkan dengan jasa yang dibuat oleh pegawai. Sebagai contoh, bagi
guru yang kurang minat mengajar tetapi mempunyai potensi dalam melatih murid
bersukan. Beliau mampu membawa murid bertanding sehingga ke peringkat tertinggi
juga perlu diberi perhatian atas dasar beliau. Seorang lagi responden memberi
cadangan adalah supaya tidak ada istilah senioriti atau pusingan dalam penilaian
yang dibuat. Oleh itu, pandangan responden adalah positif dan memberi
cadangan-cadangan yang bernas.
7.0 KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, rasional penilaian dijalankan adalah kerajaan mahukan
kakitangan awam berupaya menghadapi cabaran globalisasi, meningkatkan daya
saing negara, menambahkan penyampaian perkhidmatan. Objektif Penilaian Tahap
Kecekapan (PTK) adalah membudayakan kecemerlangan perkhidmatan awam, memenuhi
salah satu syarat untuk anjakan gaji dan kenaikan pangkat, memantapkan
organisasi pembelajaran dan menggalakkan pembangunan diri dan memantapkan
ciri-ciri peribadi. Proses penilaian tahap kecekapan bagi guru-guru adalah
perlu ada persediaan bagi menghadapi penilaian. Guru perlu memahami matlamat
Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) iaitu konsep dan objektif PTK yang akan
diambil. Guru juga perlu mengetahui sukatan peperiksaan kursus berdasarkan
kompetensi umum dan kompetensi khusus. Persediaan diri dari segi pembacaan,
ulangkaji, jadual peperiksaan dan kekerapan dan tempoh kursus juga perlu bagi
menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Akhirnya dalam proses Penilaian
Tahap Kecekapan (PTK) guru memohon menduduki peperiksaan dan menghadiri kursus.
Kelebihan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) adalah guru-guru ajan dapat mengikuti
perkembangan dalam dunia pendidikan di Malaysia dan kelemahannya adalah ada
quota dalam pemberian Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bagi sesuatu kakitangan
awam. Sistem baru yang diperkenalkan oleh kerajaan adalah PROSPEK bagi
menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Objektif PROSPEK adalah untuk
mengenal pasti potensi pegawai, membangunkan kompetensi dan potensi pegawai di
sesuatu grad jawatan, meningkatkan pembangunan diri dan peluang kemajuan
kerjaya pegawai dan melahirkan pegawai berprestasi tinggi. Penilaian terhadap
PROSPEK adalah positif dari responden. Beliau PROSPEK lebih baik berbanding
dengan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Oleh keseluruhannya PROSPEK dapat
melahirkan pegawai berprestasi tinggi dan dapat meningkatkan pembangunan diri
dan peluang kemajuan kerjaya pegawai.