Friday, December 23, 2011

Pandangan Howard Gardner Mengenai Kecerdasan

Pandangan Howard Gardner Mengenai Kecerdasan

Secara tradisinya, kita akan mendefinasikan seseorang yang bijak sebagai individu yang boleh menyelesaikan masalah, menggunakan logik untuk menjawab soalan-soalan, dan berfikir secara mendalamWalau bagaimanapun, ahli psikologi Howard Gardner mempunyai definisi yang lebih luas mengenai  kepintaran.
Menurut Howard Gardner kecerdasan ialah suatu keupayaan untuk menyelesaikan masalah, atau untuk mencipta produk yang penting dalam masa satu atau lebih tetapan budaya ( frames of mind, 1983 ). Manusia mempunyai sekurang-kurangnya lapan bentuk kepintaran yang berbeza. Beliau menyatakan bahawa keupayaan individu untuk memperoleh dan memajukan pengetahuan mencerminkan keutamaan dan peluang bahawa masyarakat menyampaikan dalam aktiviti budaya.
Dalam rangka kerja ini, kecerdasan dilihat sebagai fleksibel, membina sokongan budaya dan oleh itu ia mencerminkan pandangan konstruktivis sosial. Setiap dari lapan kecerdasan yang disenaraikan, adalah ciri-ciri komponen asas seperti sensitif dengan bunyi, irama dan makna perkataan-perkataan dan kapisiti untuk membezakan memberi maklumbalas yang sesuai bagi perasaan, sikap, motivasi dan keinginan orang lain. Antara kecerdasan yang disenaraikan adalah:

 Kecerdasan visual-linguistik
Kecerdasan visual-linguistik adalah keupayaan untuk menggunakan bahasa, bahasa ibunda anda, dan mungkin juga bahasa-bahasa lain, untuk meluahkan apa yang terlintas di fikiran anda dan memahami orang lain. Penyair benar-benar pakar dalam kecerdasan berbahasa, tetapi mana-mana penulis, pemidato, penceramah, peguam, atau orang yang bahasa adalah penting dalam kemuncak kecerdasan bahasa mereka. Kerjaya bagi kecerdasan visual-linguistik adalah  penulis, wartawan, penyajak dan pelawak.

            Kecerdasan Logik-Matematik
Manusia yang mempunyai kecerdasan logik matematik yang tinggi percaya prisip-prinsip asas beberapa jenis sistem sebab dan akibat, cara seorang ahli sains atau ahli logik melakukan, atau boleh memanipulasi nombor, kuantiti, dan operasi, cara ahli matematik melakukan. Kerjaya bagi logik-matematik adalah jurutera, saintis, ahli ekonomi, akauntan, detektif dan ahli-ahli profesion undang-undang.

            Kecerdasan Visual-ruang
Kecerdasan visual-ruang merujuk kepada keupayaan untuk mewakili dunia ruang dalaman dalam minda anda - cara juruterbang kelasi atau arahan mengemudi dunia ruang yang besar, atau cara seorang pemain catur atau pengukir mewakili dunia ruang yang lebih terbatas. Kecerdasan spatial boleh digunakan dalam seni atau sains. Jika anda seorang kecerdasan visual-ruang dan berorientasikan seni, anda lebih cenderung untuk menjadi pelukis atau pengukir atau arkitek daripada pemuzik atau penulis. Begitu juga, sains tertentu seperti anatomi atau topologi menekankan kecerdasan visual-ruang. Kerja bagi kecerdasan visual-rung adalah arkitek, pengukir, kelasi, jurugambar, dan strategik perancang.

Kecerdasan Kinestetik
Kecerdasan Kinestetik ialah keupayaan untuk menggunakan seluruh badan atau bahagian badan anda tangan, jari-jari anda, lengan-anda untuk menyelesaikan masalah, membuat sesuatu, atau memakai sejenis pengeluaran. Contoh-contoh yang paling jelas adalah orang-orang dalam olahraga atau seni persembahan, khususnya tarian atau bertindak. Contoh kerjaya ialah atlit, penari, pelakon, artis, pembina, dan pakar bedah.                      
                               
Kecerdasan Muzik
Kecerdasan muzik adalah keupayaan untuk berfikir tentang muzik, berkebolehan mendengar corak, mengenali mereka, mengingati mereka dan mungkin memanipulasikan mereka. Orang yang mempunyai kecerdasan muzik  yang kukuh tidak hanya ingat muzik yang mudah- mereka tidak boleh membawa keluar dari minda mereka. Kini, sesetengah orang akan berkata, "Ya, muzik adalah penting, tetapi ia satu bakat, bukan kecerdasan." Dan saya berkata, "baiklah, mari panggilnya bakat," Tetapi, kemudian  kita jangan gunakan perkataan kecerdasan daripada semua perbincangan kebolehan manusia. Kerjaya adalah sebagai pemuzik, komposer, dan jurutera rakaman.

Kecerdasan  Interpersonal
Kecerdasan interpersonal ialah memahami orang lain. Ia merupakan satu kebolehan yang kita semua perlu, tetapi pada kelebihan jika anda seorang guru, doktor, jurujual, atau ahli politik.Sesiapa yang berurusan dengan orang lain akan menjadi mahir dalam bidang interpersonal. Kerjaya: guru, fasilitator, ahli terapi, ahli-ahli politik, pemimpin agama dan juru jual.

Kecerdasan Intrapersonal
Kecerdasan intrapersonal merujuk kepada mempunyai pemahaman diri, untuk mengetahui siapa anda, apa yang anda boleh lakukan, apa yang anda mahu lakukan, bagaimana anda bertindak balas kepada sesuatu, perkara-perkara yang boleh dielakkan, dan perkara yang membuatkan anda tertarik . Kami telah lakarkan untuk orang-orang yang mempunyai kefahaman yang baik kepada diri mereka sendiri kerana orang-orang ini cenderung tidak melakukan kesilapan. Mereka cenderung untuk tahu apa yang mereka boleh lakukan. Mereka cenderung untuk tahu apa yang mereka tidak boleh buat. Dan mereka cenderung untuk tahu di mana untuk pergi jika mereka memerlukan bantuan. Kerjaya dalam intrapersonal adalah ahli-ahli falsafah, dan kaunselor.
                                                                                                                                     
Kecerdasan Naturalis
Kecerdasan naturalis menetapkan keupayaan manusia untuk membezakan antara benda-benda hidup (tumbuhan, haiwan) serta sensitiviti terhadap ciri-ciri lain di dunia semulajadi (awan, konfigurasi batu).Keupayaan ini adalah jelas nilai pada masa lalu evolusi kita sebagai pemburu, pengumpul, dan petani, ia terus menjadi pusat dalam peranan seperti ahli botani atau chef.Saya juga membuat spekulasi bahawa sebahagian besar masyarakat pengguna kita mengeksploitasi kecerdasan naturalis, yang boleh digerakkan dalam diskriminasi di kalangan kereta, sneaker, jenis solek, dan sebagainya. Jenis pengiktirafan pola yang penting dalam sains juga boleh menggunakan kecerdasan naturalis. Kerjaya adalah petani, ahli botani, pemuliharaan, dan ahli biologi.